سفارش تبلیغ
صبا ویژن

PANASONIC

نظر

تعمیر ویدئوپروژکتور پاناسونیک

ویدئوپروژکتور به دستگاهی گفته می شود که تصاویر انفورماتیک را روی یک پرده و یا دیوار سفید نمایش می دهد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی امروزه این وسیله بسیار پیشرفت کرده و انواع گوناگونی برای مکان های مختلف طراحی شده. در گذشته شاید استفاده از این دستگاه ها محدود به سینماها می شد ولی امروزه در مراکز آموزشی و حتی خانه ها هم می توانید آن ها را استفاده کنید.

این دستگاه هم مانند سایر وسایل الکترونیکی پس از مدتی استفاده ممکن است دچار مشکلاتی شود که نیاز به تعمیرات داشته باشد.البته این مهم را باید در نظر داشت که طرز کار با آن بسیار مهم است و باید هر چند وقت یکبار دستگاه را سرویس کرده و توسط متخصص تمیز نمایید.

مشکلات پیش آمده برای این نوع دستگاه ها به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شوند.

در این مقاله ما قصد داریم چند مشکل رایج در این دستگاه که نیاز به تعمیر دارد را برای شما شرح دهیم:

تغییر رنگ تصویر در ویدئوپروژکتور

این یکی از مشکلات رایج است که پس از مدت زیادی که با دستگاه کار می کنید ممکن است پیش بیاید که معمولا افراد لامپ پروژکتور را تعویض می کنند که البته تاثیری در این مشکل ندارد. اگر دستگاه  شما سایه رنگ های زرد، قرمز، بنفش یا آبی را در بخشی از تصویر یا در تمام صفحه نشان می دهد، دستگاه شما به سرویس نیاز دارد و باید آن را تحویل مرکز مجاز تعمیرات بدهید.این مشکل به چرخه رنگ (در پروژکتورهای DLP ) یا صفحات پلاریزه (در پروژکتورهای LCD) مرتبط است.اگر این مشکل به تازگی رخ داده باشد تمیز کردن، کار کردن و کالیبره مجدد ماژول رنگ برای تعمیر آن کفایت میکند.اما اگر مشکل طولانی مدت باشد باید صفحات پلاریزه یا  منشور را تعویض کنید که هزینه زیادی هم به همراه دارد.

تعمیر ویدئوپروژکتور پاناسونیک

پروژکتور ورودی را نمی شناسد

این مشکل می تواند از دو طریق سخت افزاری و نرم افزاری به وجود آمده باشد.ابتدا پورت های دیگر را امتحان کنید و ببینید آن ها هم از کار افتاده اند یا فقط همین یک ورودی کار نمیکند.حالت نمایش ویدئوپروژکتور خود را چک کنید و مطمئن شوید در حالت درست قرار دارد.در بعضی از موارد دکمه های شکسته بر روی پروژکتور مانع از تعویض ورودی صحیح  می شود پس سعی کنید ورودی ها را هم چک کنید.اگر از سالم بودن پورت های ورودی و خروجی مطمئن شدید ممکن است ایراد از برد رابط باشد که در آن صورت باید آن را تعویض کنید.

نمایش تصویر بی کیفیت

ابتدا دستگاه را خاموش کنید و مدتی صبر کنید تا لامپ آن خنک شود سپس لامپ دستگاه را بیرون آوریدو اول شیشه رویی آن را چک کنید و مطمئن شوید که کدر نیست.بعد از شیشه رویی کاسه لامپ را بررسی کنید که کدر نباشد و انعکاس دهنده نور کاسه لامپ آسیب ندیده باشد.

خارج شدن صدای ناهنجار و قطع تصویر

صدای خارج شده از دستگاه قطع به یقین صدای ترکیدن لامپ درون دستگاه بوده است.دلایل زیادی برای ترکیدن لامپ وجود دارد مانند ضعیف بودن بخشی از شیشه لامپ یا مشکل در قرار دادن لامپ جدید یا ضربه خوردن دستگاه که در هر صورت برای تعمیر باید به تعمیرگاه مجاز مراجعه شود تا بتوانند به طور کامل لامپ شکسته را خارج و لامپ جدید را جایگذاری کنند.

اتمام طول عمر لامپ

یکی از رایجترین مشکلاتی که کاربران این دستگاه با آن مواجه می شوند اتمام عمر لامپ ویدئوپروژکتور است.این مشکل تا حد بسیار زیادی به نحوه استفاده شما از دستگاه بستگی دارد. این لامپ یک قطعه مصرفی است که معمولا 2 هزار ساعت ماندگاری دارد.این مشکل با کم شدن نور دستگاه و روشن شدن چراغ آلارم لامپ روی پنل دستگاه مشخص می شود.اگر نسبت به این نشانه ها بی تفاوت باشید ممکن است لامپ درون دستگاه بترکد و سایر قسمت ها آسیب ببیند.برای تعویض لامپ حتما باید دستگاه را به مراکز مجاز تحویل دهید.

تعمیر ویدئوپروژکتور پاناسونیک

پرش تصویر

پرش تصویر مشکلی است که ممکن است پس از چند دقیقه کار کردن با دستگاه پیش بیاید یا حتی بلافاصله پس از روشن کردن آن که در هر دو صورت پس از مدتی کار کردن دستگاه خاموش می شود. این مشکل می تواند از دو قسمت شروع شده باشد که باید این دو قسمت را بررسی کرد یکی چرخه رنگ و دیگری برد پاور پروژکتور.

پیغام Not Supported نمایش داده می شود

مشاهده این پیغام و یا نمایش فقط بخشی از تصویر بر روی پرده نمایش ، احتمالا دستگاه شما مشکل فنی ندارد و نیاز به تعمیرات نیست.رزولوشن سیستم عامل شما بیش از مقدار پشتیبانی شده توسط پروژکتور است و باید از طریق تنظیمات سیستم عامل آن را تغییر دهید.

لامپ ویدئوپروژکتور خود به خود خاموش میشود

اگر چراغ اخطار هم به رنگ قرمز است در این صورت پروژکتور بیش از اندازه داغ شده که این داغی دلایل مختلفی دارد. چند دقیقه آن را خاموش کنید و به حال خود رها کنید بعد از چند دقیقه دریچه ها را چک کنید که گرفته نباشد.فیلتر هوای آن را چک کنید و آن را با فشار هوا خالی کنید .اگر باز هم برطرف نشد مشکل از لامپ یا سیم پیچی است که باعث داغ کردن دستگاه می شود.باید برای کارشناسی دقیق تر دستگاه را به مرکز مجاز ببرید.

تصویر تار و کدر بعد از تمیز کردن دستگاه

اگر تمیز کاری را به فرد خبره و متخصص نسپارید ممکن است دچار دردسر شوید.اگر بادگیری به طور حرفه ای انجام نشود گرد و خاک داخل دستگاه معلق میماند و بر روی لنز مینشیند.برای حل این مشکل لنز را باید با اسید مخصوص پاک کنید که البته حتما باید توسط فرد مجرب انجام شود.